• Levertijd met opdruk < 8 dagen
  • Uitstekende kwaliteit
  • Advies op maat
  • Achteraf betalen
0
Ma - Vrij tot 18:00
0344 - 640 200

Do’s en don’ts bij het kiezen van een relatiegeschenk

Een relatiegeschenk kan van grote waarde zijn voor je bedrijf. Het is een marketing- of promotietool waarmee je, met de juiste aanpak, werknemers en klanten tevreden stelt en daarmee een zekere loyaliteit creëert. Maar hoe kies je nou het juiste geschenk? In dit artikel bespreken we welke dingen je zeker wel moet doen en wat je beter kunt laten.

Do: kies een passend geschenk

Natuurlijk is er genoeg leuks te bedenken om een ander cadeau te doen, maar bij een relatiegeschenk is het van groot belang dat je van te voren bedenkt of het cadeau passend is bij de situatie. Denk hierbij natuurlijk primair aan de branche waar je je als organisatie of bedrijf in bevindt. Past het geschenk bij jullie boodschap en bedrijfswaarden en past het bij de relaties die je onderhoudt? Wat is je uiteindelijke doel bij het geven van een relatiegeschenk? 

Probeer altijd na te denken over het grotere doel en stel vooraf vast wat je wilt bereiken met het geven van dit geschenk. Denk bijvoorbeeld aan:

•    Meer naamsbekendheid bij potentiële klanten 
•    Een nieuw product onder de aandacht brengen
•    Een aanknopingspunt creëren voor contact
•    Een hogere merkbinding bij de klant

Tot slot is het belangrijk om na te denken over het seizoen waar je je in bevindt. Een paraplu als relatiegeschenk leent zich vanzelfsprekend buitengewoon goed in perioden waarin het meer regent. Maar ook in de zomer kan een paraplu handig zijn, bijvoorbeeld om bescherming te bieden tegen de zon op de golfbaan.

Don’t: een nutteloos geschenk geven

Naast de promotionele waarde van een relatiegeschenk is het belangrijk dat de ontvanger het cadeau nuttig vindt. Alleen praktische relatiegeschenken worden namelijk gebruikt! Het laatste wat je wilt is investeren in cadeaus die direct in de prullenbak belanden. 

Let daarom altijd op de functionaliteit van het relatiegeschenk en verplaats je in de ontvanger – gaat hij/zij dit gebruiken? Eenzelfde cadeau kan voor de ene doelgroep namelijk heel nuttig worden ervaren, terwijl een andere doelgroep het geschenk nooit zal gebruiken. 

Do: verdiep je in de doelgroep

Een punt dat hier eigenlijk meteen heel goed op aansluit, is dat je je moet verdiepen in je doelgroep. Onderschat dit niet en denk van te voren echt goed na over de ontvanger van het relatiegeschenk. 

Er is bijvoorbeeld een wezenlijk verschil tussen werknemers en klanten. Beiden wil je natuurlijk graag tevreden stellen. Bij werknemers gaat het echter vaak om een teken van waardering en bij klanten kan een relatiegeschenk eerder worden ingezet als promotietool voor bijvoorbeeld de naamsbekendheid van het bedrijf of om de band wat aan te scherpen. 

Als voorbeeld nemen we een cadeaubon. Dit is een typisch geschenk waar je een werknemer heel blij mee kunt maken, maar waar je bij je klanten beter niet mee aan kunt komen. Een cadeaubon heeft geen toegevoegde waarde voor de relatie met je klant, terwijl het dat wel heeft voor de relatie tussen werkgever en werknemer. 

Tot slot, durf origineel te zijn in je geschenk! Elk jaar een kerstpakket is hartstikke leuk, maar elk jaar precies hetzelfde cadeau wordt ook voorspelbaar. 
 

Thema's

Share this
back to top
Sluiten

Guarantees

No surprises

Contact